Metodologie selecție planuri de afaceri
Metodologie concurs plan de afaceri 103886_cnf AA5(format pdf)
Metodologie concurs plan de afaceri 103886_cnf AA5(format doc)
Din cele 36 de afaceri care vor primi finanțare în cadrul proiectului START UP BANAT, vor avea punctaj suplimentar cele care aparțin următoarelor criterii:
• Cele mai bune 4 idei care contribuie la dezvoltarea durabilă
Exemple: afacere de producție a sacoșelor din bumbac 100%, producție de jucării handmade din lemn, procesarea de plante medicinale și aromatice etc.)
• Cele mai bune 4 afaceri care conțin măsuri de eficiență a utilizării resurselor/emisii scăzute
Exemple: spălătorie auto cu aburi, afaceri cu închiriere de biciclete/trotinete electrice etc.)
• Cele mai bune 4 afaceri care promovează inovarea socială
Exemple: afacere cu o platformă de crowfunding, afacere de reciclare a textilelor, afacere IT care să
dezvolte aplicații ce combat schimbările climatice, afaceri medicale care să dezvolte soluții tehnologice de ultimă generație etc.)
• Cele mai bune 4 afaceri care vizează CDI
Exemple: afacere de cercetări de marketing, afacere cu restaurant care să ofere meniuri inedite și bio, afacere cu un incubator de afaceri, afacere cu o fermă care să studieze creșterea bovinelor etc.)
• Cele mai bune 9 afaceri care oferă soluții TIC
Exemple: orice tip de afaceri în domeniul IT, toate acestea incluzând și domeniul TIC (laptopuri, imprimante etc)
• Restul de 11 afaceri pot acoperi orice domeniu de activitate, însă pot cuprinde sau combina și domeniile menționate anterior
Concursul de idei de afaceri (< 40k euro pentru 36 afaceri) va fi deschis atât celor 300 de beneficiari ai cursului de formare în antreprenoriat, cât și publicului larg (cel mult 3 PA vor fi selectate din rândul celor care aplică și nu au participat la cursul de formare). Înscrierea se va face prin platforma informatică dezvoltată în cadrul proiectului, care va permite introducerea planurilor de afaceri în sistemul informatic până la o dată stabilită (luna 11). Planurile de afaceri vor respecta un anumit tipar, agreat de echipa proiectului, care va cuprinde în mod obligatoriu descrierea afacerii și strategia de implementare (obiective, activități, rezultate și indicatori), analiza SWOT a afacerii, schema organizatorică și politica de HR, descrierea produselor/serviciilor/lucrărilor, analiza pieței de desfacere și a concurenței, strategia de marketing și proiecțiile financiare, contribuții la temele orizontale FSE, localizarea startupului, codul CAEN.
Selecția va fi realizată în urma concursului jurizat de o comisie formată din reprezentanți ai: UVT -1; OTIMMCT -1; ai mediului de afaceri -2; expert startup/incub./ADR/CJ/Primărie -1. O mare parte a selecției va fi automatizată prin intermediul platformei care va permite calcularea automată a unor câmpuri de punctaj. Astfel se va asigura atât operaționalizarea procesului de înregistrare, evaluare și selecție, cât și un grad sporit de transparență în procesul de selecție.
Criteriul de selecție îl reprezintă punctajul obținut. Acesta se calculează pe baza a 10 criterii (descriere afacere, analiza SWOT, schema org și politica de HR, descriere produs/serviciu/lucrare, analiza pieței, strategie marketing, proiecții fin, dezvoltare durabilă+egalitate șanse, inovare socială+emisii scăzute, TIC+R&D), pentru care se vor acorda 0-5-10 puncte, în funcție de calitatea PA. Suma mediilor per criteriu al celor 5 jurați generează nota PA (maxim 100 puncte). În mod obligatoriu, cele mai bune 4 idei care contribuie la dezvoltarea durabilă, top 4 afaceri care conțin măsuri de eficiență a utilizării resurselor/emisii scăzute; top 4 afaceri care promovează inovarea socială; top 4 afaceri care vizează CDI și top 9 afaceri care oferă soluții TIC vor fi finanțate. Suplimentar, în funcție de rezidența beneficiarilor și de orașul în care își stabilesc afacerea, minim 2 idei de afaceri din fiecare județ vor fi finanțate.
A doua fază a selecției va cuprinde un interviu de susținere a ideii de afaceri, pentru a se verifica apartenența ideii la persoana care îl susține, motivația, viziunea de ansamblu asupra factorilor de risc (ce poate merge prost, ce schimbi dacă…) și soluții la diferite scenarii de implementare. Fiecare candidat va răspunde la același număr de întrebări și va primi un calificativ (necorespunzător –, – 1-3 pct/ decent, –4-5 pct/ bine ) din partea fiecărui membru al juriului. Media aritmetică dintre nota planului și cea de la interviu va reprezenta nota finală a candidatului. Există posibilitatea contestării, caz în care planul și/sau interviul pot fi susținute cu o comisie specială, care va avea același număr de membri și aceeași distribuție/parteneri/mediu afaceri. Selecția continuă până la atingerea numărului de 36 de planuri de afaceri și respectarea condițiilor de mai sus cu privire la distribuția/județ și atingerea temelor orizontale.